Fler frågor?

kundservice_boende_orange   Kundservice för boende

Det är helt naturligt att ha många frågor om sitt boende. Här har vi samlat information om sådant vi tror att du vill veta. För fler frågor och svar besök vårt kundforum. Där kan du också ställa en ny fråga om du inte hittar det du söker.

 

Om du inte ska bo i din bostad under en tidsbegränsad period kan du i vissa fall hyra ut bostaden i andrahand. Läs mer
När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor. För akuta fel under kontorstid ringer du vår jour som nås på telefonnummer 0498 -20 39 99. Läs mer om att anmäla fel.
Det är viktigt att du betalar hyran i tid, senast den sista vardagen i varje månad ska den vara betald. Läs mer
Alla våra hyresgäster ska känna till sina möjligheter till inflytande. Vi vill att du som hyresgäst ska känna dig delaktig och vara med och påverka där du bor. Läs mer
En blomvärd är en hyresgäst med gröna fingrar som har förmåga att få växter att trivas. Läs mer om hur du kan ansöka om att bli blomvärd.
Odla hemma för att det känns bra, är roligt eller gott. Läs mer om hur du kan ansöka om att hemodla i pallkrage.
Du har möjlighet att byta din lägenhet mot ett annat boende och göra ett bostadsbyte. Lägenheter med särskilda villkor kan endast byta med bostäder som har samma villkor. Läs mer
En bovärd är den person som du alltid vänder dig till när du har frågor om ditt boende. På Mina sidor kan du se vem som är din bovärd. Läs mer
Det är mycket att tänka på när du flyttar in i en ny bostad. Vi vill hjälpa dig att få full koll på läget. Läs mer
När du ska flytta är det mycket att hålla reda på, både när gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Läs mer
Vi underhåller din lägenhet med jämna intervaller men du har även valmöjligheter att planera själv. Läs mer
När det är dags att byta golvet i din bostad får du ett erbjudande om underhåll skickat till dig. Läs mer om vilka valmöjligheter som finns.
Vi har löpande underhåll på målning som gör skillnad i ditt hem. Läs mer
När det är dags för underhåll av ditt kök får du ett erbjudande hemskickat. Läs mer
Hos oss kan du beställa tvättmaskin, diskmaskin och induktionsspis med varmluftsugn. Produkterna är tillval och innebär en höjning av hyran vid beställning. Läs mer
Det finns sop- och återvinningsstationer i alla GotlandsHems bostadsområden så att du som hyresgäst lätt ska kunna källsortera. Läs mer
En hemförsäkring är ett ekonomiskt skydd för dig om något skulle hända i ditt hem eller med dina ägodelar. Läs mer
GotlandsHem inför individuell mätning av vatten som standard i vår senaste nyproduktion Adjutanten 1 och i samtliga kommande nybyggnationer. Läs mer
Vilka tjänster finns som du kan använda?
Om din tvättstuga har elektroniskt dörrlås, kan du boka din tvättid på Mina sidor. När du är inloggad väljer du Boka tvättid.
Här kan du se information om de objekt du hyr av oss.
Du kan se dina hyresavier med detaljer som OCR-nummer, hur mycket du har betalt och vilket datum.
När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor eller genom din Bovärd. Inträffar det akuta fel efter kontorstid, på kvällar och helger ringer du vår jour som nås på telefon 20 39 99.
Mina sidor kan du se vem som är din bovärd. Läs mer om våra bovärdar här.
När du blivit kund hos oss och tecknat kontrakt för en lägenhet - så står du inte längre i vår bostadskö. Du måste själv aktivera dig som sökande igen genom att logga in på Mina sidor alternativt kontakta uthyrningen på telefon 0498-20 39 40 eller info@gotlandshem.se.
Söker du bostad hos oss, använder du Mina sidor för att anmäla intresse, ta bort intresse, svara på erbjudanden. Läs mer om Söka bostad hos oss.
Du kan prenumerera på din intresselista och bevaka lediga ledigheter som blir tillgängliga. Läs mer
Varje gång som du loggar in på Mina sidor uppdaterar du din köplats. Detta måste du göra minst inom 365 dagar från det du registrerade dig eller senast förnyade din köplats
En servicevärd arbetar huvudsakligen med hyresgästkontakt och service i syfte att du som kund ska trivas där du bor. Läs mer
Vi vill att du som hyresgäst ska kunna hitta en ledig parkeringsplats när du behöver en. Därför är reglerna för varje parkering viktiga för oss. Här kan du läsa om våra parkeringsregler. Läs mer
Ibland händer det att insekter och småkryp hittar sig in i våra lägenheter. Det är inte ovanligt att få hem oinbjudna gäster i resväskan i form av olika sorters skadedjur när du är ute och reser. Var därför extra uppmärksam, och om du drabbas kontaktar du Nomor som är saneringsföretaget som vi har avtal med. Läs mer
De vanligaste brandorsakerna i hus och lägenheter är torrkokning, bortglömda stearinljus, sängrökning samt barn som leker med elden. Det är bra att veta hur du kan skydda dig mot brand och vad du gör om olyckan är framme. Läs mer
Om du vill säga upp din bostad så är det vissa regler som gäller. Läs mer
Lite praktiska tips och råd som kan hjälpa dig och din omgivning att trivas bättre. Läs mer
Vi vill att alla som bor hos oss ska trivas. Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation. Läs mer
Träd är ett viktigt inslag för vår utomhusmiljö. Då det kommer in önskemål om att fälla träd, utgår GotlandsHem från samma bedömningspunkter som Region Gotland har tagit fram inom ramen för sin trädfällningsstrategi. Läs mer
Alla lägenheter har tillgång till ett öppet fibernät. Genom beställningsportalen Zmarket kan du nu välja den tjänsteleverantör och utbud inom bredband, tv och telefon som passar dig och dina behov bäst. Ett grundutbud för tv ingår kostnadsfritt med Telia Digital-tv som för närvarande är kanalpaketet Start. Läs mer
Ordning och reda i tvättstugan är något vi eftersträvar. Om samtliga hyresgäster hjälps åt så blir en trevligare tvättstund för alla. Läs mer
Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktig. Läs mer
När det är riktigt hett ute under sommarmånaderna kan det även bli ordentligt varmt i din lägenhet. Läs mer
Enligt regler i hyreslagens kan du som hyresgäst i vissa fall överlåta hyresrätten till annan person om du inte längre ska använda lägenheten. Läs mer