Kundservice för boende
Det är helt naturligt att ha många frågor om sitt boende. Här har vi samlat information om sådant vi tror att du vill veta. För fler frågor och svar besök vårt kundforum. Där kan du också ställa en ny fråga om du inte hittar det du söker.
Här hittar du information som förtydligar vad du som hyresgäst får göra i din hyresrätt. Får du borra i badrummet eller flytta en vägg? Läs mer om vad du får göra här.
Om du inte ska bo i din bostad under en tidsbegränsad period kan du i vissa fall hyra ut bostaden i andrahand. Läs mer om andrahandsuthyrning
När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor. För akuta fel ringer du vår Kundservice som nås på telefonnummer 0498 -20 39 00. Läs mer om att anmäla fel.
Det är viktigt att du betalar hyran i tid, senast den sista vardagen i varje månad ska den vara betald. Läs mer om betalning av hyran
Alla våra hyresgäster ska känna till sina möjligheter till inflytande. Vi vill att du som hyresgäst ska känna dig delaktig och vara med och påverka där du bor. Läs mer om boendeinflytande
En blomvärd är en hyresgäst med gröna fingrar som har förmåga att få växter att trivas. Läs mer om hur du kan ansöka om att bli blomvärd.
Odla hemma för att det känns bra, är roligt eller gott. Läs mer om hur du kan ansöka om att hemodla i pallkrage.
Du har möjlighet att byta din lägenhet mot ett annat boende och göra ett bostadsbyte. Lägenheter med särskilda villkor kan endast byta med bostäder som har samma villkor. Läs mer om bostadsbyte
En bovärd är den person som du alltid vänder dig till när du har frågor om ditt boende. På Mina sidor kan du se vem som är din bovärd. Läs mer om bovärd
Alla lägenheter har tillgång till ett öppet bredbandsnät. Genom beställningsportalen Zmarket kan du nu välja den tjänsteleverantör och utbud inom internet, tv och telefon som passar dig och dina behov bäst. Ett grundutbud för tv ingår kostnadsfritt med Telia digital-tv som för närvarande är kanalpaketet Start. Läs mer om tv och bredband
Med GotlandsHems poolare kan du låna en elbil eller en elcykel och bara betala för tiden du behöver den. Läs mer om våra fordonspooler
Det är mycket att tänka på när du flyttar in i en ny bostad. Vi vill hjälpa dig att få full koll på läget. Läs mer om att flytta in
När du ska flytta är det mycket att hålla reda på, både när gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Läs mer om att flytta ut
GotlandsHem har sammanlagt sex lokaler för korttidsuthyrning utspridda i olika områden på ön. Läs mer om våra kvarterslokaler.
Det finns sop- och återvinningsstationer i alla GotlandsHems bostadsområden så att du som hyresgäst lätt ska kunna källsortera. Läs mer om källsortering
En hemförsäkring är ett ekonomiskt skydd för dig om något skulle hända i ditt hem eller med dina ägodelar. Läs mer om hemförsäkring
Hyressättningen är baserad på standard, kvalitet, service, närmiljö, närservice och läge. Vår modell grundar sig på fyra poängområden vilka är Bostadens storlek och typ av bostad, Bostaden, Kvarteret och Bostadsområdet. Läs mer om hyressättning
GotlandsHem har individuell mätning av vatten som standard i våra senaste nyproduktioner och kommer också att införa det i alla kommande nybyggnationer. Läs mer om IMD
Vi vill öka dina möjligheter att köra miljösnällt. Därför har vi installerat laddplatser för elbilar i flera av våra bostadsområden. Läs mer om laddplatser
Vilka tjänster finns som du kan använda?
Om din tvättstuga har elektroniskt dörrlås, kan du boka din tvättid på Mina sidor. När du är inloggad väljer du Boka tvättid.
Här kan du se information om de objekt du hyr av oss.
Du kan se dina hyresavier med detaljer som OCR-nummer, hur mycket du har betalt och vilket datum.
När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor eller ringer till Kundservice på telefonnummer 20 39 00. Efter kontorstid kopplas du till vår jour på samma telefonnummer.
På Mina sidor kan du se vem som är din bovärd. Läs mer om våra bovärdar här.
När du blivit kund hos oss och tecknat kontrakt för en lägenhet - så står du inte längre i vår bostadskö. Du måste själv aktivera dig som sökande igen genom att logga in på Mina sidor alternativt kontakta uthyrningen på telefon 0498-20 39 00 eller info@gotlandshem.se.
Söker du bostad hos oss, använder du Mina sidor för att anmäla intresse, ta bort intresse, svara på erbjudanden. Läs mer om Söka bostad hos oss.
Du kan prenumerera på din intresselista och bevaka lediga ledigheter som blir tillgängliga. Läs mer hur du skapar en prenumeration
Varje gång som du loggar in på Mina sidor uppdaterar du din köplats. Detta måste du göra minst inom 365 dagar från det du registrerade dig eller senast förnyade din köplats
Vi underhåller din lägenhet med jämna intervaller. När det är dags för underhåll i din lägenhet skickar vi ut ett erbjudande till dig där det framgår vilka rum och vilken åtgärd du har möjlighet att få under kommande år. Läs mer om inre underhåll.
Du som är hyresgäst har möjlighet att hyra parkeringsplats i ditt kvarter. Läs mer om hur du hyr en parkeringsplats
Ibland händer det att insekter och småkryp hittar sig in i våra lägenheter. Det är inte ovanligt att få hem oinbjudna gäster i resväskan i form av olika sorters skadedjur när du är ute och reser. Var därför extra uppmärksam, och om du drabbas kontaktar du Nomor som är saneringsföretaget som vi har avtal med.
Läs mer om skadedjur
De vanligaste brandorsakerna i hus och lägenheter är torrkokning, bortglömda stearinljus, sängrökning samt barn som leker med elden. Det är bra att veta hur du kan skydda dig mot brand och vad du gör om olyckan är framme. Läs mer hur du skyddar dig mot brand
Om du vill säga upp din bostad så är det vissa regler som gäller. Läs mer om hur du säger upp din bostad
Vattnet i ditt hem kommer från din kran, ditt duschmunstycke, din diskmaskin. Så känns det i alla fall. Men som du vet tillhör öns vatten alla oss som bor på Gotland och vi måste hjälpas åt för att hantera vattenbristen. Det härliga är att du kan vara med och göra skillnad genom att bara finjustera de vanor du har i dagsläget. Läs mer hur du sparar vatten
Lite praktiska tips och råd som kan hjälpa dig och din omgivning att trivas bättre. Läs mer om tips och råd hemma
Vi vill att alla som bor hos oss ska trivas. Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation. Läs mer om trivsel
Träd är ett viktigt inslag för vår utomhusmiljö. Då det kommer in önskemål om att fälla träd, utgår GotlandsHem från samma bedömningspunkter som Region Gotland har tagit fram inom ramen för sin trädfällningsstrategi. Läs mer om vår trädpolicy
Ordning och reda i tvättstugan är något vi eftersträvar. Om samtliga hyresgäster hjälps åt så blir en trevligare tvättstund för alla. Läs mer om förhållningssätt i våra tvättstugor
Med GotlandsHems uthyrningspolicy vill vi säkra en rättvis uthyrningsprocess. Den tydliggör vem som kan hyra en bostad eller en lokal av oss. Läs mer vår uthyrningspolicy
Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktig. Läs mer om värme vintertid
När det är riktigt hett ute under sommarmånaderna kan det även bli ordentligt varmt i din lägenhet. Läs mer om värme sommartid
Enligt regler i hyreslagens kan du som hyresgäst i vissa fall överlåta hyresrätten till annan person om du inte längre ska använda lägenheten. Läs mer överlåtelse