Fler frågor?

Tips och råd hemma

För att du ska trivas så bra som möjligt i din bostad är det viktigt att du tar väl hand om den. Vi har samlat några enkla tips och råd som kanske kan vara till hjälp för dig.

Vem är det egentligen som ser till att brandvarnaren fungerar, att silen rensas eller att det inte drar kallt från ditt fönster? Ibland är du själv ansvarig och ibland kommer vi för att hjälpa till. Det är inte alltid helt lätt att veta vem som gör vad.

I broschyrerna som är uppdelade per rum finns tips för ditt hem och vi försöker även reda ut vad som är din uppgift att sköta och när du bör ringa oss för hjälp. Vi hoppas att tipsen kan komma till nytta för dig.

Saknar du tips och råd är du välkommen att ställa en fråga i vårt kundforum.

Tips för hall

tips-och-rad-hallen
 

Tips för kök

tips-och-rad-koket
 

Tips för badrum

tips-och-rad-badrummet
 

Tips för vardagsrum

tips-och-rad-vardagsrum
 
 

Relaterade frågor

När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor. För akuta fel under kontorstid kontaktar du din bovärd och efter kontorstid, på kvällar och helger ringer du vår jour som nås på telefon 20 39 99. Läs mer om att anmäla fel.
Du byter själv lamporna i den fasta armaturen som finns i lägenheten, t.ex. lysrör och ugnslampa.
I varje lägenhet sitter ett proppskåp i hallen med ledningar till elektriska installationer. Huvudsäkringar, (16 A) sitter i ett proppskåp i trapphuset. Kontrollera om det kan vara en säkring har gått om någon elektrisk utrustning inte fungerar. En färgprick (signalpärla) på säkringen visar tydligt vilken strömstyrka som den är avsedd för. När säkringen är trasig lossnar normalt denna färgprick. När du byter en säkring, var noga med att kontrollera att du ersätter den trasiga proppen med rätt färg.
För att få bra ventilation i hela lägenheten är det viktigt att samtliga ventilationsdon hålls rena. Torka rent med trasa för att få bort damm. Vrid inte ventildonet då det påverkar inomhusklimatet negativt. Låt badrumsdörren stå öppen när du inte använder badrummet – om möjligt även när du duschar. Håll väggar rena och var extra noga med att göra rent under badkaret.
Du ansvarar för att kontrollera att den fungerar, testa den gärna en gång i månaden. När batteriet börjar ta slut piper brandvarnaren med en signal i timmen. Kom ihåg att byta batteri en gång per år, förslagsvis till första advent. Läs mer om hur du kan skydda dig mot brand.
Vi underhåller din lägenhet med jämna intervaller men du har även valmöjligheter att planera själv. Läs mer
När det är dags att byta golvet i din bostad får du ett erbjudande om underhåll skickat till dig. Läs mer om vilka valmöjligheter som finns.
Vi har löpande underhåll på målning som gör skillnad i ditt hem. Läs mer
När det är dags för underhåll av ditt kök får du ett erbjudande hemskickat. Läs mer
Hos oss kan du beställa tvättmaskin, diskmaskin och induktionsspis med varmluftsugn. Produkterna är tillval och innebär en höjning av hyran vid beställning. Läs mer
Mina sidor kan du se vem som är din bovärd. Det är den person som du alltid vänder dig till när du har frågor om ditt boende. Läs mer
Det finns sop- och återvinningsstationer i alla GotlandsHems bostadsområden så att du som hyresgäst lätt ska kunna källsortera. Läs mer
Vid problem med skadedjur eller ohyra som myror, silverfiskar, råttor och möss i lägenheten kan du ringa till Nomor telefon 0771 122300. Saneringen är kostnadsfri för dig som är hyresgäst hos oss.
Vi vill att alla som bor hos oss ska trivas. Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation. Läs mer
För alla hyresgäster ingår Telia Digital TV med kanalpaket Lagom och dom flesta kan se comhem analogt grundutbud. Läs mer