Fler frågor?

Tv och bredband

Du vet väl om att du har tillgång till öppet fibernät i din lägenhet? Genom beställningsportalen Zmarket kan du nu välja den tjänsteleverantör och utbud inom bredband, tv och telefon som passar dig och dina behov bäst.

Öppet fibernät – bredband, tv och telefoni

Vår nya kommunikationsoperatör Zitius har nu uppgraderat vårt fibernät för att kunna erbjuda hastigheter från 10/10 till 1000/1000 Mbit/s. Fibernätet har dessutom öppnats upp för flera tjänsteleverantörer och därför ett bredare utbud samt valfrihet. Du har nu möjlighet att skräddarsy din egen portfölj av tjänster genom beställningsportalen Zmarket. Om du är nöjd med det utbud som du har idag behöver du inte göra någonting, dina tjänster fortsätter sedan tidigare.

Bredband

Alla våra hyresgäster kan skaffa bredband, tv och telefoni via fibernätet och de flesta även via kabel-tv-nätet och telenätet. Internet via fiber är den snabbaste och mest stabila uppkopplingen till internet. Du kan få bredband med hög kapacitet, ända upp till 1 Gbit/s i både nedladdning och uppladdning, vilket är mycket högre än vad bredbandslösningar via tele- eller kabelnätet klarar. Alla lägenheter har tillgång till en hastighet på 1 Mbit/s och denna bredbandstjänst beställs via Zmarket kostnadsfritt. En hastighet upp till 1 Mbit/s brukar räcka för att ladda ner samhällstjänster som till exempel Försäkringskassan, bank, Skatteverket, nyhetssidor med mera.

Telefoni

Den främsta fördelen med att ringa via fibernätet är att priset för själva abonnemanget oftast är mycket lågt. När du ringer via fibernätet ringer du precis som vanligt. Du kan använda din vanliga telefon och ditt gamla telefonnummer – den enda skillnaden är du får en lägre fast kostnad. De flesta leverantörer erbjuder telefoni som en tilläggstjänst till bredbandet. Det betyder att du måste ha en bredbandstjänst för att kunna köpa telefoni. Har du en telefon som passar för gamla telefonjack behöver du skaffa dig en adaptersladd. Det kan du köpa i butiker som säljer hemelektronik.

Tv

Med tv via fibernätet är sändningarna alltid digitala för bästa kvalitet på ljud och bild. Varje tv måste ha en egen box som kopplas till bredbandsuttaget med en datakabel. Boxarna är kodade så att det bara är tv-leverantörens egna boxar som fungerar till just den leverantörens kanalutbud.

Tv som ingår i hyran

Telia
Alla våra lägenheter har samma grundutbud för digital-tv via Telia. I tv-grundutbudet ingår för närvarande kanalpaketet Telia Start. Detta utbud består idag av SVT1, SVT1 HD, SVT2, SVT2 HD, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, TV4 och Axess TV. Du väljer själv om du vill köpa till eller komplettera ditt grundutbud med ytterligare kanaler.

I varje bostad ingår en tv-box. Koden till boxen hittar du på insidan av bredbandsskåpet om du bor i en lägenhet som byggdes före 2015. I nyare lägenheter får du koden av Telia när du registrerar ditt konto. Läs om hur du kopplar in tv-boxen. Om du vill ha fler tv-boxar (max 5 st) i din lägenhet köper du dem av Telia. För att koppla in fler tv-boxar, utöver den som ingår i lägenheten, behövs en nätverksswitch med kablar, vilka inte ingår i lägenheten.
Felanmälan: Telefonnummer 90 200
www.telia.se

 

Tv i studentlägenheter

Du som bor i en studentlägenhet har samma grundutbud för digital-tv via Telia. Du beställer digital-tv-boxen genom att gå in på telia.se/aktivera eller om du ringer in och beställer på telefonnummer 90 200 och säger att du vill aktivera ditt kollektiva utbud hos GotlandsHem. Vid beställning anger du namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer.

I samband med din beställning av tv-boxen från Telia kommer en bredbandsswitch att beställas automatiskt om du inte redan har en i din lägenhet. En bredbandsswitch kommer att skickas via posten till dig och tillhör lägenheten och lämnas kvar vid flytt.

För frågor och felanmälan: Telefonnummer 90 200
www.telia.se

 

Zmarket

Zmarket – här beställer du tjänster inom tv, bredband och telefoni som passar dig och dina behov bäst.
Läs köpguiden om hur det går till när du beställer.
 

Installationsguider

Läs om hur du kopplar in tv och bredband i din lägenhet.
 

Relaterade frågor

Det betyder att fibernätet är öppet för olika tjänsteleverantörer inom tv, bred-band och telefoni vilket innebär en ökad valfrihet för dig som kund. Gör du inget aktivt val fortsätter dina nuvarande tjänster.
Från att tidigare ha varit bunden till en leverantör kan du genom tjänsteportalen Zmarket själv välja vilken leverantör du vill ha.
Zmarket är beställningsportalen för tv- och bredbandstjänster samt telefoni. För att beställa tjänsterna går du in på Zmarkets hemsida
Gå in på Zmarkets hemsida där du kan välja bland deras urval av leverantörer och tjänster. Om du inte har ett bredband kan du koppla in en nätverkskabel i ditt fiberuttag och därigenom komma till Zmarket för att beställa den tjänst du vill köpa.
  • * Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna. Testa gärna med en annan kabel.
  • * Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router med mera).
  • * Om det är möjligt, kontrollera att lamporna lyser på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Starta om utrustningen.
  • * Starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln. Vänta cirka 10 sekunder och sätt i den igen.
  • * Starta om din egen utrustning (dator, router med mera.)
  • * Anslut din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då ligger felet i bredbandsuttaget.
  • * Om du surfar trådlöst, anslut istället din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fortfarande inte fungerar då, ligger felet i din router och du måste felanmäla till din tjänsteleverantör.
  • * Fungerar dina tjänster fortfarande inte ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör
  • * Om ditt internet går sakta, starta om datorn och koppla den direkt till ett LAN-uttag WAN-uttag till fiberkonvertern, gör sedan ett test på bredbandskollen.se. Om det fortfarande går för långsamt, kontakta din tjänsteleverantör
Om du har frågor eller stöter på problem som rör någon av dina tjänster kontaktar du alltid den tjänsteleverantör som du har beställt tjänsten av.
Om något är fel på tv-boxen ringer du till Telia Support 90 200 och anmäler.
Byter du tv-leverantör och/eller bredbandsleverantör behöver bredbandsswitch i din lägenhet bytas ut. Detta gäller också om du beställer högre hastighet än 100 Mbit/s. Ny omvandlare får du från din nya leverantör. Väljer du att behålla de tjänster som du har idag behövs ingen ny utrustning.
Om du ska flytta måste du själv säga upp eller flytta abonnemanget hos din tjänsteleverantör. Observera att tjänsten kan ha en uppsägningstid. Du lämnar kvar den ursprungliga bred och Telias tv-box i lägenheten tillsammans med fjärrkontroll och tillhörande kablar (HDMI och SCART).
För alla typer av frågor som rör dina tjänster vänder du dig till din leverantör. Om du har övriga frågor och funderingar får du gärna kontakta vår kundservice eller ställa din fråga i vårt kundforum här på hemsidan.