Hoppa till innehåll Fler frågor?

Checklista vid felsökning

Person med mörkblå tröja sitter framför en datorskärm och skriver på ett tandgentbord

Fungerar inte telefon, internet eller tv som det ska? Då ska du kontakta din tjänsteleverantör. Men innan dess kan du testa om felet åtgärdas av något av tipsen i listan här nedan. Observera att listan utgörs av generella tips, vid frågor kontaktar du din tjänsteleverantör.

Kontaktuppgifter till din tjänsteleverantör hittar du på respektive leverantörs hemsida.

Checklista

  • Kontrollera att din utrustning är ansluten till nätverket, via nätverkskabel eller WIFI.   
  • Starta om din egen utrustning (dator, router med mera).
  • Kontrollera att alla nätverkskablar är ordentligt anslutna. Har du reservkablar kan du testa att byta till dem istället. 
  • Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router med mera). Vilka lampor som ska lysa kan du läsa om i respektive utrustnings användarmanual. 
  • Om du har fiber och om det är möjligt, kontrollera att alla sex lampor lyser eller blinkar på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Är en eller flera lampor släckta kan du testa att starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln och vänta i 10 sekunder innan du sätter i den igen. Har du fortfarande ingen internetanslutning efter omstarten kontaktar du din tjänsteleverantör.  
  • Om ditt internet går sakta, starta om din utrustning (dator, router med mera), och gör sedan ett test på bredbandskollen.se. Om det fortfarande går för långsamt, kontakta din tjänsteleverantör. 

Installationsguider

Läs om hur du kopplar in tv och bredband i din lägenhet.