Gör oss bättre – Vissla!
Publicerad 14 september, 2021

GotlandsHem strävar efter att bli bättre, både i ögonen på våra hyresgäster, samarbetspartners och medarbetare. Men det är först när vi börjar prata om orättvisor, problem och missförhållanden som vi faktiskt kan göra någonting åt dem och bli bättre.
I den bästa av världar kan man lösa de allra flesta problemen med personliga samtal, men ibland kan det kännas lite jobbigt. Därför har vi nu startat ett samarbete med ett företag som tillhandahåller en visselblåsartjänst, som vi kallar Vissla, där vem som helst kan rapportera om problem och missförhållanden i vår verksamhet.
Så funkar Vissla
Om du behöver rapportera ett missförhållande via Vissla börjar du med att klicka på länken här. Då öppnas ett nytt fönster i din webbläsare som tar dig till Vissla, som tillhandahålls av företaget Deloitte.
Här fyller du i information kring missförhållandet du vill rapportera, du kan också välja vilken grad av anonymitet du önskar använda dig av. Kom ihåg att vara utförlig i din rapport så att risken för misstolkningar blir minimal.
När du skickat din rapport får du ett unikt användarnamn och lösenord som du kan använda för att logga in igen och följa ditt ärende.
Rapporten tas emot av personal på Deloitte som analyserar, granskar och sammanställer informationen. Rapporten skickas sedan vidare till en representant på GotlandsHem som får i uppgift att undersöka ärendet ytterligare. Representanten som utreder ärendet kommer att vara opartisk i förhållande till anmälaren och de som utreds.
Därefter fattas beslut om nästa steg. Det kan vara att ytterligare utredning behövs, att ärendet läggs ner, eller införande av åtgärder för att rätta till problemet.