Ny metod för hyressättning
Publicerad 25 september, 2018
I juni påbörjade Hyresgästföreningen tillsammans med GotlandsHem en översyn av den nuvarande hyressättningen. Nu vill vi berätta hur arbetet har fortsatt och besvara några frågor som vi har fått.
Vad händer nu?
Hyresgästföreningen och GotlandsHem arbetar med definitionen av en genomsnittsbostad hos GotlandsHem och vilka egenskaper och funktioner den innehåller. Genomsnittsbostaden ska beskriva den vanligaste förekommande bostaden hos GotlandsHem sett till våningsplan, storlek och funktioner.
Vi tar också fram enkätfrågor som kommer att skickas till alla hyresgäster, som handlar om vad du värderar i bostadsområdet. Tanken var att du skulle få enkätfrågorna under hösten men förberedelserna tar längre tid än planerat, så vi hoppas kunna skicka frågorna till alla hyresgäster i början av nästa år.
Vad är nästa steg?
1. Välkommen att ställa dina frågor direkt till oss när vi finns på plats på olika orter.
2. Enkätundersökning i början av 2019, med frågor om hur du värderar sådant som kan finnas i ett bostadsområde.
3. Sammanställning av inkomna enkätsvar.
4. Inventering av vad som finns i varje bostad. Du som hyresgäst får information om vad vi tror finns i din bostad för att säkerställa att det stämmer. Du har då möjlighet att korrigera innehållet om något inte skulle stämma.
5. Vi berättar om resultatet av översynen av hyressättningen. Vi beskriver då också resultatet för ditt
bostadsområde och din bostad.
6. Målet är att det här arbetet ska vara klart och att den nya hyressättningen ska börja användas från 1 januari 2021.
Om du undrar över något kan du alltid ställa frågor i vårt kundforum.
Relaterade frågor
Områdespoäng är hyresgästernas värdering av närområdet. Poängsättningen tas fram genom en enkätundersökning till alla hyresgäster.
Storlekspoäng värderar bostadens storlek sett till antal rum och kök samt boyta.
Bostadens standardpoäng värderar de egenskaper och den utrustning som finns eller saknas i bostaden i jämförelse med en framtagen genomsnittsbostad. Exempel på saker som kan finnas eller saknas i bostaden är diskmaskin, parkettgolv och balkong. Skillnaderna mot genomsnittsbostaden ger plus- eller minuspoäng.
Kvarterets standardpoäng värderar det som finns eller saknas i kvarteret. Det kan exempelvis handla om hiss, grovtvättstuga eller cykelförråd. Vid poängsättningen utgår vi från ett framtaget genomsnittskvarter i GotlandsHem och skillnaderna ger plus- eller minuspoäng.
Vi vill nu se till att hyresnivån i bostaden där du bor speglar boendekvaliteten i jämförelse med andra bostäder, bostadskvarter och orter. I tidigare hyressättning har hyresgästernas allmänna värderingar saknats, och det är något vi också vill föra in i den nya hyressättningen.
2. Hyresvärden sätter hyran.
3. Hyresvärdens värdering.
4. Acceptera hyran eller flytta.
5. Orättvisare hyror.
2. Förhandlade hyror.
3. Hyresvärdens, Hyresgästföreningens och hyresgästernas gemensamma värdering.
4. Besittningsskydd.
5. Rättvisare hyror.
Hyresgästföreningen, Susanne Davidsson, 010 – 459 21 25 eller susanne.davidsson@hyresgastforeningen.se.
GotlandsHems kundservice, 0498 – 20 39 00.
GotlandsHems kundforum.