Visselblåsarfunktion

Först när vi börjar prata om problem och missförhållanden kan vi faktiskt göra någonting åt dem. På den här sidan hittar du länken till vår visselblåsarfunktion. Där kan du rapportera om missförhållanden och vara så anonym du själv vill.
I den bästa av världar kan vi lösa de allra flesta problemen med personliga samtal, men ibland kan det kännas lite för jobbigt. Därför har vi nu startat ett samarbete med ett företag som tillhandahåller en visselblåsartjänst, som vi kallar Vissla, där vem som helst kan rapportera om problem och missförhållanden i vår verksamhet.
Så funkar Vissla
- Om du behöver rapportera ett missförhållande via Vissla börjar du med att klicka på länken här. Då öppnas ett nytt fönster i din webbläsare som tar dig till Vissla, som tillhandahålls av företaget Deloitte.
- Fyll i information kring missförhållandet du vill rapportera, du kan välja vilken grad av anonymitet du önskar använda dig av. Kom ihåg att vara utförlig i din rapport så att risken för misstolkningar blir minimal.
- När du skickat din rapport får du ett unikt användarnamn och lösenord som du kan använda för att logga in igen och följa ditt ärende.
- Din rapport tas emot av personal på Deloitte som analyserar, granskar och sammanställer informationen. Rapporten skickas sedan vidare till en representant här på GotlandsHem som får i uppgift att undersöka ärendet ytterligare. Representanten kommer att vara oberoende av alla nämnda parter i ärendet. Representanten från GotlandsHem måste följa upp rapporten och svara dig inom tre månader.
- Beroende på vad undersökningen kommer fram till kommer beslut tas om ytterligare utredning, nedläggning av ärendet eller införande av åtgärder för att rätta till problemet.
Kom ihåg att Vissla varken är ett nödsystem eller en funktion som ersätter vår kundservice. Ämnen som rapporteras via Vissla ska vara sådant som inte passar i andra kanaler, det kan bland annat handla om mobbning, diskriminering, korruption, brott mot uppförandekoder och liknande.