
75 procent av våra hyresgäster är nöjda (eller mycket nöjda) med sitt boende
André Liljegren är fastighetschef på GotlandsHem. Han har haft flera olika roller på bolaget och vet att det är avgörande för planeringen att faktiskt lyssna på vad våra hyresgäster säger och vill. Här berättar han om hur det går till.
– Vi genomför kontinuerliga kundundersökningar och får då reda på hur våra hyresgäster upplever vår service och sitt boende. 2024 var 75 procent av våra hyresgäster nöjda med sitt boende och fram till 2031 ska siffran upp åtminstone till 80 procent, berättar André.
Det kan tänkas att André, med sin bakgrund som ledare inom den hyresgästnära delen av bolaget har en extra väl utvecklad känsla för hyresgästernas betydelse. Till skillnad från den som kanske har suttit bakom ett skrivbord i hela sitt liv. Eller?
– Det vet jag inte, hyresgästerna är viktiga för oss alla. Det känns viktigt att belysa att majoriteten av våra hyresgäster upplever sig trygga och nöjda med att bo hos oss på GotlandsHem. Det gör mig motiverad att fortsätta förvalta och utveckla våra fastigheter.
Synpunkter som ingår i planeringen
GotlandsHem har mål och mätetal som är styrande för hur vi planerar och prioriterar i vår fastighetsförvaltning. Ett av de viktigaste målen är hur nöjda våra hyresgäster är med sitt boende. Vi frågade om hyresgästerna tycker att de får valuta för sin hyra, hur attraktivt boendet är, trygghet och trivsel, allmänna utrymmen och om utemiljön.
– Det är våra hyresgäster som känner sitt boende bäst. I vår dialog och våra undersökningar får vi reda på vilken utvecklingspotential det finns. Vad är bra och därför är viktigt att ta vara på? Vad behöver utvecklas?
Inför varje fastighetsprojekt genomför vi hyresgästdialog med alla boende i berörd fastighet.
– Ett konkret exempel är renoveringen av kvarteret Castor där vi har haft dialoger med alla våra boende för att utforska vad de tycker skulle kunna förbättras både i bostaden, allmänna utrymmen och bostadsområdet. Deras synpunkter är ett viktigt perspektiv som vi tar med i skapande av det stora renoveringsprojektet som kommer att starta nu efter sommaren.
Våra hållbarhetsperspektiv
På GotlandsHem arbetar vi aktivt med tre hållbarhetsperspektiv: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
– Det är i balansen mellan de här tre perspektiven vi hittar nöjda hyresgäster, trygghet och långsiktighet i bolaget.
Det tar tid att utveckla fastigheter
Det tar tid att utveckla och förädla fastigheter. Snart kommer du att kunna läsa mer om vårt energieffektiviseringsprojekt Concordia i Slite. Från bygglovsansökan till färdigt projekt - med supernöjda hyresgäster - tog det cirka två år.
– Här fick vi värdefulla kunskaper som vi nu kommer att ha stor nytta av i kommande renoveringsprojekt, avslutar André.