Vad menas med visselblåsning?

I den bästa av världar kan problem lösas med ett personligt samtal, men ibland kan det kännas jobbigt. Därför samarbetar vi med företaget 2Secure som tillhandahåller en visselblåsartjänst där vem som helst kan rapportera om missförhållanden i vår verksamhet.

Så funkar visselblåsningen

Om du vill rapportera ett missförhållande via visselblåsning kan du klicka på länken här. Då öppnas ett nytt fönster i din webbläsare som tar dig till 2Whistle, som tillhandahålls av företaget 2Secure. Skriv in koden ”ghm768”. Du kan självklart vara anonym. Är du anställd eller har ett arbetsrelaterat sammanhang till GotlandsHem har du skydd mot repressalier enligt lag.

Fyll i information kring missförhållandet du vill rapportera. Kom ihåg att vara utförlig i din rapport så att risken för misstolkningar blir minimal.

När du skickat din rapport får du ett unikt användarnamn och lösenord som du ska skriva ned och använda för att kunna logga in igen och följa ditt ärende.

Din rapport tas emot av personal på 2Secure som analyserar, granskar och sammanställer informationen. Om ärendet bedöms falla inom ramen för visselblåsarlagen skickas det vidare till GotlandsHem som får i uppgift att utreda det ytterligare. Den som utreder är aldrig beroende av någon som nämns i ärendet.

Beroende av resultatet av utredningen fattas beslut om det ska vidtas åtgärder eller om ärendet ska läggas ned.

GotlandsHem måste följa upp rapporten och svara inom tre månader.

 

Visselblåsning via telefon

Det går även att visselblåsa via telefonnummer 0771-77 99 77. Du kan välja att vara anonym även via denna rapporteringskanal.

Kom ihåg att visselblåsarfunktionen varken är ett nödsystem eller en funktion som ersätter vår kundservice. Ämnen som rapporteras via visselblåsningen ska vara sådant som inte passar i andra kanaler. Exempel på missförhållanden där visselblåsarfunktionen kan användas är bland annat vid mobbning, diskriminering, korruption, brott mot uppförandekoder och liknande.

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.