En trygg sommar med färre störningar
Publicerad 17 augusti, 2021

Sommaren går mot sitt slut och redan nu kan vi konstatera att våra hyresgäster haft det lugnare i sina bostadsområden än vanligt.
Förra sommaren anmäldes 91 störningar till vår trygghetsjour, varav flest – 38 störningar – anmäldes i juli. Under sommaren 2021 har 57 störningsanmälningar inkommit, juli är fortfarande den månad som sticker ut men endast med 22 anmälningar i år.
– Vi är glada över den positiva utvecklingen och vi tror delvis att den beror på att vi inte tillåtit korta andrahandsuthyrningar. Det var vår förhoppning att den förändring vi införde till i år där vi tog bort möjligheten att hyra ut under sommaren skulle ge en ökad trygghet för våra hyresgäster, säger Lina Runander, chef för kundservice.
Att 57 hyresgäster känt sig så pass störda i sommar att de behövt anmäla tycker vi självklart är tråkigt, men samtidigt är vi tacksamma för att informationen kommer till oss. Det ger oss möjlighet att hitta och åtgärda problem i våra områden.
– Vi har både trygghetsvärdar och bovärdar som arbetar mycket nära våra hyresgäster med just trygghet. Trygghetsvärdarna är våra specialister som dels jobbar förebyggande, dels fungerar som medlare i lite svårare ärenden.
Hur går det till när man anmäler en störning?
– Vår kundservice hjälper dig på telefonnummer 0498 – 20 39 00, utanför kontorstid kopplas man via knappval vidare till vår störningsjour på SOS Alarm. De avgör vilken åtgärd som ska genomföras och beroende på vad larmet handlar om så kan de skicka ut vår egen reparationsjour, Securitas, Polisen eller Räddningstjänsten, säger Lina Runander.