Hyresgästenkäten – det här ska bli bättre
Publicerad 16 februari, 2022

Var du en av dem som svarade på hyresgästundersökningen? I så fall har du varit med och påverkat vilka områden vi ska utveckla och fokusera på under det kommande året.
Senast vi gjorde en lika omfattande undersökning var 2018 och de svar som nu är under lupp ska bli vårt ingångsvärde för hur vi jobbar framöver.
– En sådan här undersökning gör vi för att få en dialog med hyresgästerna. Det är en fingervisning om hur pass nöjda våra kunder är med boendet och vår service, förklarar Lina Runander som är chef för kundservice.
De frågor som gått ut i undersökningen följer en standard som går till flera allmännyttiga bostadsbolag i Sverige och det gör att vi kan jämföra oss med andra. Inom de flesta områden följer vi branschmedelvärdet eller ligger strax över. Det område där vi hamnade lite sämre var på frågan “vad får jag för min hyra?” Vi är medvetna om att vi inte har underhållit på det sätt vi skulle vilja och jobbar därför med en underhållsplan för att identifiera de viktigaste åtgärderna.
Fem fokusområden ska förbättras
Resultatet av undersökningen visar att det finns fem områden som sticker ut och som vi behöver jobba lite extra med:
- Städning av allmänna utrymmen
- Trygghet – säkerhet mot inbrott
- Miljömedvetenhet och hur det kommuniceras
- Information
- Underhåll
Vi vill bli snabbare på att ta till oss kommentarer och åsikter. Då kan vi följa upp både vad som görs bra och vad som kan bli bättre. Därför kommer vi, med start under våren, att göra kundundersökningar ett kvarter i taget. På så sätt kan vi snabbt hitta den röda tråden och åtgärda det som många efterfrågar en lösning på.
Engagemang leder till förändring
Undersökningen inbjuder till att lämna frisvar och nu har vi runt 5 000 kommentarer att gå igenom.
– Efter förra enkäten kunde vi se att många efterfrågade sittplatser i sina kvarter. Vilket ledde till en ganska stor insats där vi satsade på att åtgärda det. Nu kan vi se att majoriteten är nöjda med den yttre delen av kvarteren. Det är ett bra exempel på att det är meningsfullt att komma med synpunkter, säger Lina.
Svarsfrekvensen på enkäten är 60% att jämföra med ett genomsnitt på 50% i riket. Självklart hoppas vi att ännu fler hyresgäster tar sig tid att svara på frågorna och komma med input i framtida undersökningar.
– Vi noterade att det gick ett rykte om att hyran skulle höjas om man svarade att man var nöjd med sitt boende. Det finns inget sådant samband utan vi gör det här för att veta hur vi ska bli bättre, berättar Lina.