My djupdyker i ärendehanteringen
Publicerad 5 maj, 2021

My Wentzel är student på Uppsala universitet, campus Gotland. Hon ska spendera sin sista termin med att djupdyka i ärendehanteringsprocessen på GotlandsHem.
My Wentzel pluggar Ledarskap, kvalité och förbättring på Uppsala universitet, campus Gotland. Hon är inne på sin sista termin och innan hon kan titulera sig verksamhetsutvecklare ska hon göra ett examensarbete, eller ex-jobb som det ibland kallas. Något hon valt att göra hos GotlandsHem.
– Mina tankar gick direkt till GotlandsHem när jag skulle börja med ex-jobbet. Fastighetsbranschen intresserar mig, kanske för att jag har familj som jobbar där. Diskussionerna runt köksbordet har alltid varit spännande. Jag har också hört mycket gott om GotlandsHem som arbetsgivare, och när jag hörde av mig blev jag direkt ombedd att undersöka hur ärendehanteringsprocessen kunde bli bättre, säger My Wentzel.
Ärendehanteringsprocessen är det som beskriver hur bland andra våra kundservicemedarbetare arbetar dagligen. Under den så kallade förstudien passade därför My på att intervjua några av dem som jobbar i kundservice.
– Det verkade som att det finns en samsyn på avdelningen kring vad som skulle kunna göras bättre i processen. Och nu ska jag göra liknande intervjuer med två andra bostadsbolag för att få insikt i hur man arbetar på andra platser i Sverige, berättar hon och fortsätter:
– Ett exempel på något som skulle kunna bli bättre är själva definitionen på vad ett ärende faktiskt är, i dagsläget beror det lite på vem man frågar.
Målet med ex-jobbet är självklart en examen från Uppsala universitet men My Wentzel hoppas också på att hennes fynd ska vara till nytta för GotlandsHem.
– Skulle mina förbättringsförslag faktiskt leda till förbättring hade det varit väldigt roligt. Jag gillar verkligen att arbeta med processer och det hade varit givande för mig att se resultat av mitt arbete.