Nya fönster gav nöjda hyresgäster
Publicerad 26 oktober, 2021

Fönstren i kvarteren Taptot 1 och 2 i Visby var dåliga och behövde bytas och i september var arbetet klart.
Vi gjorde renoveringen för att minimera framtida underhåll, säkra värmekomforten och skapa en bättre ljudmiljö. I samband med underhållet passade vi på att göra en kundundersökning och jämföra resultatet med det som framkom när vi ställde samma frågor 2018.
De nya fönstren har gett bättre ljudmiljö
– Vi kan se en tydlig förbättring och en betydligt ökad kundnöjdhet avseende ljudmiljön, berättar Lina Sällström, fastighetsförvaltare som beställt projektet med Viktor Johansson som projektledare.
Efter fönsterbytet har kundnöjdheten ökat med drygt 3 procent jämfört med 2018 avseende hur hyresgästerna upplever värmekomforten i bostäderna. Ljudmiljön och den ökade isolering som de nya fönstren har gett upphov till har gett en ökad kundnöjdhet med drygt 27 procent.
– Att det bara blev en marginell ökning på kundnöjdhet när det kommer till värmekomfort är inte konstigt. Det är många andra delar än drag från fönster eller dåligt isolerade fönster som spelar in här. De som har varit mest positiva när det kommer till ljudmiljö är de vars lägenheter är vända mot hårt trafikerade Söderväg och som nu upplever en betydande skillnad i buller från denna, säger Lina.
Mer än 600 fönster och balkongdörrar
Renoveringen är ett jätteprojekt där mer än 600 fönster och balkongdörrar nu fått nya träfönster med aluminiumframsida.
Valet att gå från trä- till aluminiumfönster vid denna renovering grundar sig i att de senare kräver minimalt med underhåll. För kommande fönsterprojekt är det möjligt att vi väljer en annan lösning.
GotlandsHem renoverade 1688 fönster under 2019 och 2020. Det kan du läsa mer om här.
