Så fungerar värmen
Publicerad 2 november, 2021

Våra värmesystem är helt automatiska och igång varje dag, året om. När det blir kallt ute och temperaturen slår om snabbt kan det ta tid innan värmesystemet anpassar sig.
Termostaten känner av temperaturen ute i luften och reglerar värmen inomhus i relation till den. Målsättningen är att vi ska ha 20-21 grader inomhus. I början av den svalare årstiden kan det vara lite svårt att få en jämn temperatur.
Det senaste ett och ett halvt året har vi gjort ett omfattande arbete för att kunna garantera en bra värmeleverans till våra hyresgäster. Tony Klintström är teknisk förvaltare och har varit med i hela processen.
– Vi har genomfört ett arbete på systemnivå för att identifiera eventuella problem hos värmecentralerna. Nu implementerar vi ny teknik för att kunna ha en optimal drift. Framöver kommer vi att jobba regelbundet med detta med bland annat månatliga ronder. Då går bovärdar och reparatörer igenom våra undercentraler för att se till att inget läcker eller är trasigt.
Det här sättet att jobba med regelbundna ronder i våra undercentraler är nytt. Syftet är att skapa en win-win-situation där vi kan garantera att värmen når fram till alla hyresgäster.
Om du har funderingar kring värmen i just din lägenhet kontaktar du din bovärd. Bovärden gör en första koll och felsökning och tar därefter ärendet vidare om det behövs.
Det finns saker som du kan göra och tänka på för att få rätt temperatur i din lägenhet:
- Placera inte möbler eller tunga gardiner framför elementen eftersom det hindrar värmen från att komma ut i rummet. Lämna minst 10-15 cm luftspalt.
- Vädra snabbt och intensivt i max fem minuter.
- Ventilationen är viktig. Ha ventiler och innerdörrar öppna så sprids värmen i lägenheten.
- Kontrollera att värmereglaget är påslaget innan du gör en felanmälan.