Hyrorna för våra bostäder är satta utifrån en modell som Hyresgästföreningen och GotlandsHem har tagit fram tillsammans.
Vår modell grundar sig på fyra poängområden:
Vi har utgått från en genomsnittsbostad som motsvarar den som är vanligast förekommande i GotlandsHems bestånd. Din bostad kan få pluspoäng eller minuspoäng och får poäng beroende på hur den skiljer sig åt från den gällande genomsnittsbostaden.
Bostadens storlek är hur många kvadratmeter bostaden har. Typ av bostad är till exempel tre rum och kök eller ett rum och kök.
Det här är det poängområde som har störst påverkan på bostadens hyra.
Ungefär 70 procent av månadshyran för din bostad är grundad på bostadens storlek och vilken typ av bostad du har.
Varje bostad har det vi kallar för egenskaper och det handlar om vad som finns eller saknas i bostaden. Exempel på det kan vara utrustning som diskmaskin och kylskåp. Egenskaperna har olika poängvärde där ett exempel kan vara om ett sovrum har trägolv eller plastgolv.
Enligt modellen för hyressättning utgör poängområdet Bostaden cirka 5 procent av månadshyran.
Här handlar poängområdet om det som finns eller saknas i kvarteret. Det kan exempelvis vara lekplats, grovtvättstuga eller cykelförråd.
Poängområdet Kvarteret utgör cirka 10 procent av månadshyran.
Till bostadsområdet hör sådant som till exempel närservice. Det här poängområdet kan delas upp i två delar.
Den ena delen har sin grund i hur många sparade ködagar i snitt du behöver ha för att få en bostad i respektive bostadsområdet.
En annan del har sin grund i vad hyresgäster anser är viktigast i sitt bostadsområde och hur dessa är värderade av hyresgästerna.
Poängområdet Bostadsområdet utgör cirka 15 procent av månadshyran.
Rikthyran är den månadshyra som ska betalas för din bostad utifrån vår hyressättningsmodell. Vissa bostäder har redan nått sin rikthyra men för de allra flesta är det en bit kvar. Det kan ta olika lång tid att nå sin rikthyra, oavsett om handlar om en höjning eller sänkning. Det här har att göra med att vi med den framförhandlade instegstrappan vill säkerställa att du som hyresgäst inte får alltför stora hyresförändringar varje år.
När rikthyran är nådd har din bostad sin korrekta månadshyra. Om hyran ska justeras därefter sker det genom förhandlingar tillsammans med Hyresgästföreningen. Har du frågor kring hyressättningsmodellen eller din rikthyra är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på info@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 00.
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.
Under de kommande 10–15 åren planeras omfattande ombyggnationer i vårt bestånd. Det innebär att vissa bostäder kommer hyras ut med så kallade korttidsavtal. Till en början kommer det röra sig om ett mycket begränsat antal.
GotlandsHems uthyrningspolicy syftar till att skapa en transparent och rättvis uthyrningsprocess. Den tydliggör vem som kan hyra en bostad eller lokal av oss. Uthyrningspolicyn grundar sig på lagar och vårt ägardirektiv. Varje ärende hanteras professionellt utifrån dess specifika förutsättningar och med god service. Uthyrningspolicyn finns som ett stöd för att säkerställa att uthyrning sker på ett korrekt sätt.
För att du ska trivas så bra som möjligt i din bostad är det viktigt att du tar väl hand om den. Vi har samlat några enkla tips och råd som kanske kan vara till hjälp för dig.