
Under sommaren har du som är hyresgäst hos oss möjlighet att hyra ut din bostad i andrahand till Region Gotland. Region Gotland förmedlar sedan bostaden vidare till sina sommarvikarier inom samhällskritiska funktioner.
Under sommaren finns ett stort behov av boenden för Region Gotlands sommarvikarier så som sjuksköterskor, läkare och hemtjänstpersonal. GotlandsHem har sedan sommaren 2022 samarbetat med regionen för att underlätta boendesituationen under denna period.
Aktuell uthyrningsperiod för sommaren 2025 är 1 maj till 30 september.
Så fungerar det
Är du intresserad av att hyra ut din bostad till Region Gotland kontaktar du Region Gotlands Bostadsservice på telefon eller mejl.
Telefon: 0498-26 80 48
Mejl: bostadsservice.hsf@gotland.se.
Deras ordinarie telefontider är klockan 09.00 - 11.30.
Har Region Gotlands Bostadsservice behov av din bostad så gör ni tillsammans en ansökan och skickar in till oss på GotlandsHem.
Region Gotland förmedlar sedan bostaden till en av de många sommarvikarierna. Det är Region Gotland som avgör vem bostaden förmedlas till.
Vilka villkor gäller?
Till skillnad mot en vanlig andrahandsuthyrning behöver du inte särskilda skäl för sommaruthyrning till Region Gotland.
I din ansökan skriver du in “Region Gotland” som skäl för din uthyrning.
Den hyra du tar ut får som mest motsvara din ordinarie hyra med ett tillägg på 15 procent om din bostad är fullt möblerad. Du har även möjlighet att ta betalt för andra faktiska kostnader du har till exempel parkering, el, bredband eller likande.
I övrigt gäller samma villkor som vid en vanlig andrahandsuthyrning. Du hittar mer information om det här.
Hittade du vad du sökte efter?
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.
Relaterade guider
Så kommer du igång med boendeappen
Vi har skapat en guide till dig som visar steg för steg hur du kommer igång med boendeappen.
Boendeapp
Boendeappen är till för dig som är hyresgäst hos oss. Appen är skapad för att underlätta hanteringen av saker som har med ditt boende att göra.
Den årliga hyresjusteringen
Varje år behöver vi – precis som alla fastighetsbolag inom allmännyttan - se över hyran för att vara säkra på att vi täcker kostnader som värme, el, vatten, avfallshantering och räntor. Därför förhandlar vi årligen och kommer överens med Hyresgästföreningen om en viss procentuell hyresjustering för alla våra bostäder.