
Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation.
Ibland inträffar ändå situationer där vi störs av våra grannar, men vad räknas egentligen som en störning?
Det här räknas inte som en störning
- Barn som skriker, gråter eller leker
- Hundar som skäller en kortare tid
- Kalas, middagar, mindre fest innan klockan 22.00
- Dofter som matos och parfym
- När din granne inte hälsar tillbaka eller inte vill ha kontakt. Alla är olika och det är okej.
- Kortare dusch efter klockan 22.00
- Vardagsljud som hörs från din granne
- Grillning som sker på ett säkert och kontrollerat sätt
- Röklukt som kommer in i din bostad om du har fönster och dörrar öppna
Exempel på vad som är en störning
- Hög musik
- Hundar som skäller en längre tid
- Bråk och skrik i en lägenhet
- Högljudd fest
- Rök som kommer in din bostad när du har fönster och dörrar stängda
- Borrande, spikande och bankande efter klockan 22.00
- Tvättmaskiner och diskmaskiner som används efter klockan 22.00
Självhjälp
Om du upplever att du störs av din granne rekommenderar vi att du först själv tar kontakt med personen och förklara att hen stör sin omgivning.
När du känner oro för din granne
Känner du oro att någon far illa och upplever att situationen är akut ska du alltid ringa 112. Är du orolig att någon far illa men situationen inte är akut ber vi dig att göra en orosanmälan eller meddela oss om din oro.
Upplever du att ett djur i ditt bostadsområde inte mår bra kan du anmäla det till Länsstyrelsen.
Störningsjouren
Om ditt försök att säga till på egen hand inte hjälper är det viktigt att du anmäler störningen till oss på telefonnummer 0498 – 20 39 00.
Under kvällar och helger kan du alltid nå störningsjouren genom att ringa till oss och välja knappval 1.
En hyresgäst som upprepade gånger stör sina grannar kan dels bli ersättningsskyldig för jourens utryckning, dels spärrad från bostadskön.
I de allra flesta fall kommer man till rätta med problem genom att ha en öppen dialog.
Hittade du vad du sökte efter?
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.
Relaterade guider
Så fungerar trivsel- och trygghetsinventering
När vi inventerar trygghet och trivsel gör vi det i en större arbetsgrupp med medarbetare från GotlandsHem. I inventeringen har vi en dialog med hyresgästerna som bor i kvarteret. Vi bjuder även med oss andra som kan ha bra tankar om åtgärder, som till exempel Hyresgästföreningen.
Så fungerar hemförsäkring
En hemförsäkring är ett ekonomiskt skydd för dig om något skulle hända i ditt hem eller med dina ägodelar. Den ger dig ersättning om du råkar ut för en brand, vattenskada eller inbrott.
Så skyddar du dig mot brand
Ett bra brandskydd börjar med att du vet vilka risker som finns och att du agerar utifrån den kunskapen. Du kan bidra till att öka både säkerhet och trygghet för både dig själv och dina grannar.
