En kvinna med svart jacka står på huk vid ett handfat, hon ska rensa avloppet.

Vi vill att du ska trivas hos oss. Om du upptäcker ett fel hemma är du alltid välkommen att kontakta oss.

Gör en felanmälan

Om felet inte är akut är det enklast att felanmäla via boendeappen eller Mina sidor. Mina sidor är en funktion på hemsidan där du kan felanmäla din bostad och andra objekt som du kanske hyr av oss. Du kan även anmäla allmänna utrymmen som tvättstuga, sophus och trapphus. Du kan sedan följa statusen på din felanmälan fram till att felet är åtgärdat.

Akuta fel

Fel som kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten ska alltid anmälas på telefonnummer 0498 – 20 39 00. På det numret kan du anmäla fel oavsett tid på dygnet.

Har jag rätt till hyresreducering på grund av fel i mitt boende?

Om ditt boende drabbats av ett allvarligt fel som påverkar att du inte kan nyttja ditt boende fullt ut, kan det ligga till grund för en hyresreducering. Felet måste vara åtgärdat innan du kan skicka in en ansökan till oss.

Förutsättningar för att beviljas hyresreducering:

  • Det behöver finnas en registrerad felanmälan
  • GotlandsHem ska ha haft möjlighet att åtgärda felet inom rimlig tid
  • Felet måste vara åtgärdat, vilket innebär att ärendet inte får vara pågående
  • Felet ska inte ha orsakats av dig eller av någon du har gett tillgång till din bostad

Här hittar du blanketten för att ansöka om ersättning på grund av fel och brister i din bostad.

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.

Felanmälan

Du kan enkelt göra en felanmälan direkt på Mina sidor eller i boendeappen.

Lägenhetsnummer

Din bostad har ett 9-siffrigt objektsnummer hos GotlandsHem, detta hittar du på ditt hyresavtal. Skatteverkets 4-siffriga lägenhetsnummer hittar du både på ditt hyresavtal samt på en gul skylt i överkant av din ytterdörr. Bostäder med egen ingång har inget lägenhetsnummer.

Nyckeln i tuben

När vi ska utföra arbeten hemma hos dig behöver vi komma in. För att du inte ska behöva vänta hemma på oss finns ofta en tub installerad i ytterdörren där du kan lägga din servicenyckel. Om du inte är hemma och vet att vi ska komma, lägg nyckeln i tuben, så kan vi komma in. Vi lämnar ett visitkort när vi varit på plats så vet du att vi besökt dig.